Undersøkelse, Utredning

Samtidig rus- og psykisk lidelse, psykisk helsevern, voksne

Kartlegging av psykisk helse er viktig, siden psykiske problemer kan gi nedsatt effekt  av rusbehandlingen eller medføre feilbehandling. Dette gjelder spesielt de alvorlige psykiske lidelsene som traumelidelser, psykoselidelser, personlighetsforstyrrelser og spiseforstyrrelser.

En viktig del av kartleggingsarbeidet i starten av rusbehandlingen er å få oversikt over eventuelle psykiske symptomer og lidelser, og sørge for at disse for rett behandling. De alvorligste lidelsene og samtidig rusavhengighet vil falle inn under rus- og psykiatri- feltet (ROP), som har egne avdelinger som er spesialisert på dobbeltdiagnoseproblematikk. Er dette tilfellet, vil din henvisning oversendes dit, slik at du får best mulig hjelp på rett sted.

Henvisning og vurdering

Er det påvist, mistanke om eller ønske om utredning av de lidelsene som hører inn under de alvorlige lidelsene (se over) så bør henvisningen sendes til ROP-avdeling.

Før

Hvis du ønsker at vi under oppholdet skal utrede eller kartlegge omfang av psykiske lidelser, bør dette komme med i henvisningen. Du bør være oppmerksom på at mange lidelser, som for eksempel AD/HD, traumelidelser og liknende vil kreve rusfrihet over noe tid for å kunne få gjennomført en god utredning. Derfor er det viktig at du og henviser planlegger dette godt, slik at om mulig nedtrapping eller reduksjon av rusbruk kan starte i god tid før innleggelsen.

For å kunne gi tilbud om utredning av ADHD bør det kunne vises til rusfrihet de siste tre måneder før oppstart av behandling. Be din lege/henviser undersøke med ditt aktuelle behandlingssted om de foretar slik utredning, hvis det er noe av det du ønsker hjelp til.

Under

Din behandler starter med kartlegging av dine symptomer så snart du er klar for det etter innleggelse. Det finnes flere ulike godkjente verktøy/skjemaer for diagnostisering av de ulike lidelsene, din behandler finner ut hva som blir rett for akkurat dine symptomer.

Noen lidelser kan ikke kartlegges før du er nedtrappet eller avruset på medikamenter/ rusmidler, dette vil dere kunne planlegge sammen.

Rusmidler kan kamuflere symptomer på psykisk lidelse og abstinenser kan gi falske psykiske symptomer som vil gå over med tiden. For at utredningen skal bli så bra som mulig er det viktig med godt samarbeid og god tillit mellom deg og din behandler.

Hvis utredningen viser at du er i behov av medisinsk eller psykologisk behandling  for psykisk lidelse, vil vi starte med dette under oppholdet.

Har ditt behandlingssted tilgjengelig nevropsykolog, vil samarbeid med denne kunne være aktuelt som et ledd i utredningen.

Etter

Hvis utredningen viser at du er i behov for videre oppfølging eller behandling etter opphold på rusinstitusjon, vil vi kunne henvise deg videre slik at du får hjelp etter utskrivelsen. Vi vil også samarbeide med din fastlege slik at denne kan følge opp eventuell medikasjon du er i behov av. Fastlegen vil også være ansvarlig for videre kontroll av din tilstand.

Lovisenberggata 21 Senter for psykisk helse og rus

Kontakt Senter for psykisk helse og rus

Lovisenberggata 21

Praktisk informasjon

​Vi gjør oppmerksom på at sykehuset ikke kan ta ansvar for klær og andre personlige gjenstander som medbringes. Vi anbefaler at du har minst mulig med deg.

​Lovisenberg sykehusapotek finner du på sykehusets øst-fløy, med inngang fra forsiden. Åpningstider for publikum er mandag-fredag kl. 8:00 -16:00, tlf. 23 22 54 00

​Sykehusets kantine ligger i Lovisenberggt. 17, og kan benyttes av pasienter og pårørende. Åpningstider er mandag-fredag 10:00-13:30.

Kiosken i vestibylen i Lovisenberggt. 17 har åpningstider: 07:00-18:00, (lørdag: 10:00-16:00, søndag 11:00-16:00).

​Postkasse finnes utenfor hovedinngangen i Lovisenberggt. 17. Frimerker fås kjøpt i kiosken.

​Du kan bruke din mobiltelefon de fleste steder, vis hensyn til medpasienter. TV er tilgjengelig på sykehusets dagligstuer. Det er også gratis WiFi: "LDS-Gjest".

Bruk av Gratis WiFi skjer på eget ansvar. Det forutsettes av brukeren selv iverksetter nødvendige sikkerhetstiltak for å beskytte sin datautrustning med tilhørende utstyr, og den informasjon som brukeren ønsker å utveksle via Gratis Wifi.

​Ventetider for de forskjellige behandlingstilbudene oppgis på Velg behandlingssted på helsenorge.no.
Se også vedlagte oversikt.

Forløpskoordinatorene er tilgjengelig mellom kl 08.00-15.30.

Seksjon døgn: Charlotte Schrøder – 24 07 44 00
Ruspoliklinikken: Torgeir Hjellnes – 24 07 44 00
Helse og arbeid: Gunn-Astrid Sørdal, Merethe Haavi Lybekk, Per Gunnar Gudmundsson - 24 07 44 00
Seksjon for gruppebehandling: Turid Haug - 24 07 44 00
Poliklinikk Grünerløkka: Ida Cathrine Jakobsen – 24 07 44 00
Poliklinikk Gamle Oslo: Tine Irene Høye – 24 07 44 00
Poliklinikk St. Hanshaugen: Grete Holstad - 24 07 44 00

Seksjon ambulant virksomhet
SOFT: Hassan Namvar - 995 02 495
APAS: Lars Kvisle - 24 07 44 00
Fact BGA: Hanne Wigaard - 947 87 825
Fact BGO: Eirik Ystad - 930 81 003
Fact BSH: Olav Andersen – 41 67 95 19

Ta hensyn hvis du fotograferer. Det er ulovlig å dele bilder av andre pasienter eller ansatte ved sykehuset uten samtykke.

Ta også hensyn slik at ikke arbeidet der du får behandling blir forstyrret. Hvis du er i tvil, henvend deg til personalet.