Munn- og tannstell hjemme ved såre slimhinner

Enkelte kan oppleve tannbørsting som en utfordring på grunn av blemmer og sår i tannkjøttet. Tannbørstens form bør tilpasses behovet.

Generelt er det en fordel med et lite børstehode med myk bust. Ved liten munnåpning bør man ha tannbørste med ekstra kort bust, eventuelt kan børstehårene klippes. Oppvarming av tannbørsten i varmt vann kan lette tannbørstingen. I perioder med mange sår i munnen kan fuktede bomullstupfere eller lignende være et hjelpemiddel for å rengjøre tennene.

Såre hender, defekte negler og sammenvokste fingre kan gjøre det vanskelig å opprettholde adekvat munnhygiene uten hjelp av en støtteperson. For å undersøke om man har pusset bort alt bakteriebelegget kan man bruke plakkinnfargingstabletter. Disse tygges på begge sider i munnen i ett minutt til sammen, før man fordeler fargestoffet rundt på tennene med tungen. Eventuelt kan man fukte en liten bomullsbit med fargestoffet og påføre tennene. Etter at fargestoffet er omhyggelig påført tennene, skylles munnen. Plakket, bakteriebelegget på tennene, vises som sterkt fargete områder. Dette kan brukes hos alle pasienter med epidermolysis bullosa.

Hjelpemidler som skaftfortykkere til tannbørsten, elektrisk tannbørste eller spyleapparat som renser mellom tennene, bør vurderes dersom det kan være til hjelp for pasienten. Det er viktig å følge opp effekten av ekstra hjelpemidler og fange opp eventuelle bivirkninger ved bruk av nytt utstyr som for eksempel flere blemmer i munnslimhinnen.

Munnskyll med 0,12 prosent klorheksidin kan etter avtale med tannhelsepersonell brukes i to uker hver tredje måned for å forebygge infeksjon i bulløse sår. I perioder med store, åpne sår i munnen kan klorheksidin virke irriterende, og bør derfor brukes med forsiktighet. Saltvannsløsning er et skånsomt alternativ til klorheksidin. Munnskyll som inneholder alkohol bør unngås, fordi det tørker ut slimhinnen. Vi anbefaler tannpuss to ganger daglig med fluortannkrem. Dersom man har sensitive slimhinner, eller ønsker tannkrem med mild smak anbefaler vi Zendium, Prodox eller Salutem tannkrem. Sistnevnte kan man bestille fra Øvrebø.

Referanser
Krämer SM et al. Oral health care for patients with epidermolysis bullosa--best clinical practice guidelines. Int. J. Paediatr. Dent. 2012;22(1):1-35.

Sist oppdatert 25.10.2021