Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Helsekompetanse: Nøkkelen til helse for personer med kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS)

Prosjektets mål er å utvikle og evaluere en skreddersydd samhandlingsintervensjon mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten til personer med KOLS.

En person som har på seg et skjerf

​Prosjektet har fokus på «helsekompetanse» som forstås som individuelle og andre faktorer som påvirker personens evne til å lære, forstå og bruke informasjon om helse og helsetjenester.

Personer med KOLS og helsearbeidere ble først intervjuet om deres «helsekompetanse». Deretter besvarte 158 personer med KOLS et spørreskjema. Disse resultatene ble diskutert i en arbeidsgruppe for å finne fram til en intervensjon om hvordan personer med KOLS kan følges opp etter utskrivelse fra sykehus. Denne intervensjonen testes nå.

Målet er å undersøke om tilrettelagt helseoppfølging og helseinformasjon til personer med KOLS kan redusere reinnleggelser og bedre opplevelsen av helse.

Avdeling

Medisinsk avdeling

Extrastiftelsen
Samhandlingsmidler fra Oslo kommune