Undersøkelse

Mage-tarm-utredning, undersøkelse hos gastroenterolog

Gastroenterologi er læren om sykdommer i magen og fordøyelseskanalen. Dette omfatter sykdomstegn og / eller sykdommer i spiserøret, magesekken, tolvfingertarmen, tynntarmen, tykktarmen, endetarmen, leveren, galleveiene og bukspyttkjertelen. Sykdommer kan være sår, betennelser, syreplager, svulster, gallestein og sirkulasjonsforstyrrelser.

Henvisning og vurdering

Det er fastlegen som henviser til mage-tarm-utredning og undersøkelse hos gastroenterolog.

Som oftest vil fastlegene kunne gjennomføre mye av utredningen for magerelaterte plager. Både gjennomgang av sykehistorien, alminnelig kroppsundersøkelse, laboratorieundersøkelser og bildediagnostikk kan utføres eller bestilles fra fastlegekontoret.

Ventetid for utredning av uspesifikke mage-tarm plager vil variere mye. Alarmsymptomer som alvorlig vekttap, jernmangel med anemi, mye smerter eller nyoppstått forstoppelse / kronisk diarè vil få en prioritet på 4-6 uker. Ved fravær av alarmsymptomer vil en utreding normalt ikke få prioritet.

Henvisningen skal være kort og konkret med opplysninger om:

• Laboratoriefunn og evt. kliniske funn
  • Evt. gjennomførte bildediagnostiske undersøkelser
  • Kort detaljert anamnese med vekt på tidligere sykehistorie, spesielt tidligere mage-tarm plager og klinisk undersøkelse
  • Opplysning om ernæringstilstand; vekt, høyde, BMI, evt vekttapshistorikk, hvis mulig med eksakte verdier
  • Svar på orienterende blodprøver: Hb, leukocytter, trombocytter, MCV, transferrinreseptor, glukose, crp, albumin, Na, K, Mg, Ca,  kreatinin, bilirubin, ALP, GT, ALAT og ASAT
  • Opplysning om tidligere endoskopiske eller billediagnostiske undersøkelser med resultat og biopsisvar

Før

Det er viktig å kartlegge hvilken type plager du har, starttidspunkt og intensitet for plagene, når du opplever at symptomene kommer osv. Det er også viktig med informasjon om forsøk på behandling og andre relevante opplysninger som kan belyse dine plager og finne fram til riktig diagnose og behandling.

Tenk gjennom disse forholdene før du møter legen. Dette gjør det enklere for deg å svare på spørsmål, og du kan gi mer nøyaktige opplysninger.

Under

Du vil først få en innledende time hos lege på poliklinikk. Her vil vi gå gjennom sykehistorien på nytt med vekt på tidligere sykehistorie, symptomer og klinisk undersøkelse. Vi vil også gå gjennom ernæringstilstand; vekt, høyde, BMI, og evt. vekttap.

Generelt vil følgende undersøkelser være aktuelle:

• Supplerende blodprøver der de ikke foreligger fra henvisende lege.
  • Gastroskopi med vevsprøver fra tolvfingertarmen og evt magesekken.
  • Koloskopi med vevsprøver fra tynntarm og tykktarm.
  • Supplerende billeddiagnostikk (Ultralyd, CT eller MR) der det er relevant

Etter

Hvilken oppfølging man får etter mage-tarm utredning og undersøkelse hos gastroenterolog, vil være avhengig av funn. Ofte vil dette være et samarbeid mellom spesialistpoliklinikk og fastlege.

Lovisenberggata 17 Medisinsk klinikk

Kontakt Medisinsk klinikk

Oppmøtested

Hovedresepsjonen ligger i 1. etasje. Hvis du ikke har fått beskjed om noe annet, henvend deg der.

Besøkstider

• I dag 16:00 - 19:00
  • Mandag 16:00 - 19:00
  • Tirsdag 16:00 - 19:00
  • Onsdag 16:00 - 19:00
  • Torsdag 16:00 - 19:00
  • Fredag 16:00 - 19:00
  • Lørdag 16:00 - 19:00
  • Søndag 16:00 - 19:00

Lovisenberggata 17

Praktisk informasjon

Ta hensyn hvis du fotograferer. Det er ulovlig å dele bilder av andre pasienter eller ansatte ved sykehuset uten samtykke.

Ta også hensyn slik at ikke arbeidet der du får behandling blir forstyrret. Hvis du er i tvil, henvend deg til personalet.

​Ventetider for de forskjellige behandlingstilbudene oppgis på Velg behandlingssted på helsenorge.no.
Se også vedlagte oversikt.

​Postkasse finnes utenfor hovedinngangen i Lovisenberggt. 17. Frimerker fås kjøpt i kiosken.

​Du kan bruke din mobiltelefon de fleste steder, vis hensyn til medpasienter. TV er tilgjengelig på sykehusets dagligstuer. Det er også gratis WiFi: "LDS-Gjest".

Bruk av Gratis WiFi skjer på eget ansvar. Det forutsettes av brukeren selv iverksetter nødvendige sikkerhetstiltak for å beskytte sin datautrustning med tilhørende utstyr, og den informasjon som brukeren ønsker å utveksle via Gratis Wifi.

​Sykehusets kantine ligger i Lovisenberggt. 17, og kan benyttes av pasienter og pårørende. Åpningstider er mandag-fredag 10:00-13:30.

Kiosken i vestibylen i Lovisenberggt. 17 har åpningstider: 07:00-18:00, (lørdag: 10:00-16:00, søndag 11:00-16:00).

​Lovisenberg sykehusapotek finner du på sykehusets øst-fløy, med inngang fra forsiden. Åpningstider for publikum er mandag-fredag kl. 8:00 -16:00, tlf. 23 22 54 00

​Vi gjør oppmerksom på at sykehuset ikke kan ta ansvar for klær og andre personlige gjenstander som medbringes. Vi anbefaler at du har minst mulig med deg.