Høreapparattilpassing
Et høreapparat er et teknisk hjelpemiddel som hjelper deg å høre bedre. Høreapparatet kan aldri erstatte normal hørsel, men det er en god støtte. Vi tilpasser høreapparat til både barn og voksne, med ulike grader av hørselstap. Ved Lovisenberg Diakonale Sykehus tilpasser vi høreapparat kun til voksne over 18 år.
Det finnes mange typer høreapparat. Hva slags type som passer best for deg er først og fremst avhengig av graden av hørselstapet ditt. Andre viktige faktorer som spiller inn er alder, syn og finmotorikk.
NAV har avtaler med ulike høreapparatleverandører, og hørselssentralen har tilgang på de samme høreapparatene som private aktører. NAV dekker høreapparater inntil en gitt sum. Enkelte apparater vil derfor ha en egenandel. Du vil få informasjon om egenandel dersom det er aktuelt.
Henvisning og vurdering
Fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning.
Før
Det kan være lurt å tenke over din egen situasjon når det gjelder hørsel før du kommer til den første timen.
- Er du motivert for å få høreapparat eller annet hørselsteknisk hjelpemiddel dersom det viser seg at du hører dårlig?
- I hvilke situasjoner kjenner du at du sliter med å høre?
- Hvilke forventninger har du?
Du må gjerne spørre familie eller venner om de har lagt merke til endringer i hørselen din.
Under
Ved hørselssentralen vil du møte fagpersoner med kompetanse på hørsel og hørselsrelaterte plager. En øre-nese-hals lege vil undersøke ørene dine og avklare diagnose. En audiograf vil foreta ulike hørselsmålinger, orientere om hørselen din og kunne gi anbefalinger om høreapparat og annet hørselsteknisk utstyr.
Audiografen tilpasser høreapparatet etter hørselstapet ditt, og du får det deretter på utlån. Du får nødvendig informasjon om bruk og stell av apparatet. For en førstegangsbruker dukker det ofte opp mange spørsmål. Ta gjerne med deg noen som kan hjelpe deg å huske informasjonen du får.
Har du tilleggsproblemer som f.eks. tinnitus (øresus) eller hyperake (lydsensitivitet) vil du få snakke med audiopedagog hos oss.
Etter
Du blir fulgt opp med høreapparatkontroller hos audiograf i utprøvingsperioden. Hvor mange kontroller du trenger, er avhengig av hvordan utprøvingsperioden går.
Etter tildeling av høreapparat kan du ta direkte kontakt med hørselssentralen om du får problemer med høreapparatet, hvis du skal bestille time eller om det trenger justering.
Har du fått høreapparat hos en privat audiograf eller avtalespesialist, må du kontakte denne spesialisten for servicetime.
Nav dekker utgifter til nye høreapparat hvert sjette år. Din audiograf hjelper deg med søknad og videre prosess.
Det er ditt ansvar å forsikre høreapparat.
Kontakt
Lovisenberggata 17
Hørselssentral
Oppmøtested
Øre-nese-hals poliklinikk i 2. etg. HJørneinngangLovisenberggata 17
Lovisenberggata 17
0456 Oslo