Ambulant virksomhet

FACT (fleksibel aktiv oppsøkende behandling)

Hensikten med fleksibel aktiv oppsøkende behandling (FACT) er å gi et samlet og helhetlig behandlings- og oppfølgingstilbud til personer med alvorlig psykisk lidelse og med alvorlig svikt i sosial fungering ofte i kombinasjon med ruslidelse. Tilstanden vil i hovedsak være gjennomgripende og langvarig og behovet for tjenester vil kunne variere fra intensiv daglig oppfølging til oppfølging hver 14. dag eller sjeldnere. Prinsippet i behandling er at oppfølging foregår der personen bor og har sitt nettverk – altså at behandling flyttes ut av kontor og institusjon, til brukerens hjem og nærmiljø.

Innledning

FACT-modellen fokuserer på kombinasjonen av flere elementer:

  • Tilby poliklinisk og oppsøkende behandling og oppfølging etter faglige retningslinjer
  • Følge med på sykdoms- og symptomutvikling
  • Gi praktisk hjelp og veiledning i hverdagen
  • Arbeide med rehabilitering
  • Støtte pasientens bedringsprosesser

Henvisning og vurdering

For å få behandling i spesialisthelsetjenesten trenger du henvisning. Fastlegen er den som oftest henviser til utredning og behandling i spesialisthelsetjenesten, men det finns også andre helsepersonell som kan henvise. Spesialisthelsetjenesten vil da på bakgrunn av Helsedirektoratets prioriteringsveileder "Psykisk helsevern for voksne" avgjøre om du har krav på behandling i spesialisthelsetjenesten.

Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Helsepersonell

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Utredning

For å få behandling i FACT-team må du ha fått konstatert en alvorlig psykisk lidelse, og ha alvorlig svikt i sosial fungering ofte i kombinasjon med ruslidelse. Du har prøvd tradisjonell poliklinisk behandling, sykehusopphold eller annen døgnbasert institusjonsbehandling uten at det har vært til hjelp.

Behandling

Behandling i oppsøkende samhandlingsteam bør gis til personer som ikke responderer på tradisjonell poliklinisk behandling, sykehusopphold eller annen døgnbasert institusjonsbehandling.

Behandlingstilbudet blir tilpasset den enkelte pasient. Behandlingsmetodikk skal være evidensbasert og i tråd med krav og anbefalinger i aktuelle retningslinjer. Teamet forener støtte til recovery med evidensbaserte behandlingsmetoder.

Behandlingen vil kunne være en kombinasjon av ulike behandlingsformer:

Les mer om Psykoedukasjon
Les mer om Kognitiv terapi hos voksne
Les mer om Samtidige alvorlige rusmiddelproblemer og psykiske lidelser (ROP)
Les mer om Psykososial behandling

Psykososial behandling

Psykososial behandling blir lagt opp individuelt.

  1. Før

    Den psykososiale behandlingen inneholder ulike elementer, og behandlingsplanen din sier noe om hva som er mest relevant for deg.

  2. Under

    Psykososial behandling fokuserer på

    • å følge opp eventuelle psykososiale risikofaktorer i tråd med behandlingsplanen
    • å holde familie- og foreldregrupper med psykoedukasjon/samtale rundt aktuelle problemstillinger
    • å holde gruppesamlinger for familier og nettverk
    • å veilede familie og nettverk
    • å veilede skole og arbeidsplass
    • å holde familie- og nettverkssamtaler

  3. Etter

    Psykososial behandling er en del av et behandlingsforløp. Behandlingsplanen din sier noe om hvordan hele behandlingen din er planlagt.

Gå til Psykososial behandling

Avdeling
Klinikk for psykisk helsevern
Sted
Lovisenberggata 21
Les mer om Musikkterapi

Musikkterapi

Behandlingen eller undersøkelsen gjøres flere steder

Oppfølging

FACT-teamet gir et ambulant behandlings- og oppfølgingstilbud. Tjenesteytelser finner i hovedsak sted på pasientens arena: Hjemme, på arbeidsplassen, på aktivitetssenteret etc.

FACT kombinerer to metoder for ambulant oppfølging. Intensiv teambasert oppfølging i kriser og ustabile perioder og regelmessig oppfølging fra behandler i teamet i stabile perioder.

Helsepersonell

Sjekkliste for utskriving - fastlege eller annen helsetjeneste overtar som primærkontakt

fastlege eller annen helsetjeneste overtar som primærkontakt

Faresignaler

Kontaktinformasjon

Praktisk informasjon

Apotek

​Lovisenberg sykehusapotek finner du på sykehusets øst-fløy, med inngang fra forsiden. Åpningstider for publikum er mandag-fredag kl. 8:00 -16:00, tlf. 23 22 54 00

Avbestilling

Deling av bilder fra sykehuset

Ta hensyn hvis du fotograferer. Det er ulovlig å dele bilder av andre pasienter eller ansatte ved sykehuset uten samtykke.

Ta også hensyn slik at ikke arbeidet der du får behandling blir forstyrret. Hvis du er i tvil, henvend deg til personalet.

Henvisning

Kantine og kiosk

​Sykehusets kantine ligger i Lovisenberggt. 17, og kan benyttes av pasienter og pårørende. Åpningstider er mandag-fredag 09:30-15:30.

Kiosken i vestibylen i Lovisenberggt. 17 har åpningstider: 07:00-19:00, (lørdag: 10:00-17:00, søndag 11:00-18:00).

Overnatting / hotell

Personlige eiendeler

​Vi gjør oppmerksom på at sykehuset ikke kan ta ansvar for klær og andre personlige gjenstander som medbringes. Vi anbefaler at du har minst mulig med deg.

Post, telefon og internett

​Postkasse finnes utenfor hovedinngangen i Lovisenberggt. 17. Frimerker fås kjøpt i kiosken.

​Du kan bruke din mobiltelefon de fleste steder, vis hensyn til medpasienter. TV er tilgjengelig på sykehusets dagligstuer. Det er også gratis WiFi: "LDS-Gjest". 

Bruk av Gratis WiFi skjer på eget ansvar. Det forutsettes av brukeren selv iverksetter nødvendige sikkerhetstiltak for å beskytte sin datautrustning med tilhørende utstyr, og den informasjon som brukeren ønsker å utveksle via Gratis Wifi.

Ventetider

​Ventetider for de forskjellige behandlingstilbudene oppgis på Velg behandlingssted på helsenorge.no.
Se også vedlagte oversikt.

Fant du det du lette etter?