Kneproteseøvelser

Her finner du øvelser for kneet som du kan gjøre i både sittende og stående stilling etter hvert som du blir bedre. Øvelsene kan du fint gjøre 2-3 ganger daglig, ca. 5-10 repetisjoner. Husk at det viktigste er at du utfører øvelsene med kvalitet, ikke antall repetisjoner! 

English version

Aktivering av forside lår, sittende 

Her er målet at du får kontakt og kontroll på muskulaturen i fremside lår. Sitt på stolkanten, benet strakt og hælen i gulvet. For å få kontroll på lårmuskelen er det viktig å tenke at du bruker den delen av muskelen som sitter ned mot kneet. Strekk ut kneet ved  å stramme muskelen på forsiden av låret, se at kneskålen beveger seg mot deg. Hold i 2-3 sekunder, og slipp. Det er viktig at du kjenner forskjell på når du strammer og når du slipper.  

 

Knestrekk, passiv 

Sitt på stolkanten, benet strakt og hælen i gulvet. Legg hendene rett ovenfor kneet, og press slik at du kommer enda lenger ut i strekk. Hold noen sekunder, og slipp.  

 

Føre foten langs underlaget 

Sett deg litt ut mot kanten av stolen, med en klut (eller noe annet glatt) under foten på operert bein. Trekk foten langs gulvet, inn i så mye bøy du klarer. Så strekker du ut beinet så mykje du klarer, før du går tilbake til utgangsstilling.

 

Sittende knestrekk 

Sitt på en stol. Strekk ut i kneet så godt du klarer, og senk benet rolig ned igjen.  

 

Sittende knestrekk med bånd 

Finn et bånd, skjerf eller lignende og slå dette rundt foten. Løft opp foten, og strekk kneet ut så langt du klarer. Hjelp til ved å trekke litt i båndet samtidig som du bruker muskelen på forsiden av låret. Så slipper du opp litt på båndet, og kjenn at du klarer å holde kneet strakt uten at det bøyer seg. 

 

Sittende bøy med bånd

Sitt på stolkanten. Bøy kneet innunder stolen, samtidig som du trekker litt i båndet og hjelper deg med å komme enda litt lenger inn i bøy. Unngå at tærne peker mot gulvet.  Denne øvelsen kan også gjøres uten bånd.

 

Knebøy 

Stå med litt avstand mellom føttene, med lik vekt i begge ben gjennom hele utførelsen. Bruk gjerne et speil. Bøy lett i hofter og knær, pass på å holde ryggen strak. Senk deg ned mot sittende stilling, reis deg så opp igjen. Husk å holde hele foten i bakken gjennom hele øvelsen. Når du reiser deg opp igjen, er det viktig at du strekker helt ut i kne og hofte.

 

Aktivering av forside lår, stående mot vegg 

Stå med ryggen inntil en vegg, med hovedvekten på benet som ikke er operert. Hælen skal være litt ut fra veggen. Sett hælen på det opererte beinet inntil veggen. Stram muskelen på forsiden av låret og press knehasen bakover, inn mot veggen. Hold 2-3 sekunder før du slipper opp. 

 


Trappetrinn opp, fokus hoftestabilitet 

Sett operert ben opp på neste trappetrinn ved å bøye i kne og hofte, uten å løfte bekkenet. Før tyngden over på operert bein og løft deg opp ved å strekke i kne og hofte. Pass på å stabilisere hofta med setemuskulaturen. Senk deg rolig ned igjen. 

 

Bøy av kne på trinn

Sett operert ben opp på en stepkasse eller trappetrinn. Før tyngden over på det opererte beinet, og før kneet framover slik at det bøyer seg. Gå så langt fram du klarer. Gå tilbake til utgangsstilling. 

 


Fant du det du lette etter?