Aktivitet og øvelser etter skulderproteseoperasjon

På denne siden viser vi hvordan du kan ta av og på fatle, hvordan du kan gjennomføre av- og påkledning, enkle tips for hvilestillinger og øvelser for den første tiden etter operasjon.

​Restriksjoner

Like etter operasjonen får du en fatle, som skal brukes om natten og om dagen for smertelindring de første 2-3 ukene. Du kan bruke armen i lette daglige aktiviteter, som å spise og vaske ansiktet.

De første 6 ukene skal du ikke bevege hånden ut til siden med bøyd albue eller skyve fra/støtte deg på operert arm. De første 3 månedene skal du ikke løfte eller bære noe tungt med den opererte armen (maks ca. 1 kg).

I videoen under kan du se hvordan du kan ta av og på deg fatlen.

Påkledning

Når du skal ta på deg klær på overkroppen, er det lurt å begynne med den opererte siden først. Se på video over.

Hvilestilling

Når du er våken, kan du gjerne hvile uten fatlen. Du kan legge puter under og bak armen. Kjenn at du hviler armen. Armen kan være bøyd, som vist på bildet, men du kan også fint ligge med armen strak.
Du må gjerne også bruke kjøling/ispose for smertelindring.

Øvelser

Det er viktig at man kommer i gang med enkle øvelser etter operasjonen. Dette bedrer sirkulasjon, vedlikeholder bevegelighet og aktiverer musklene i skulderen. Øvelsene gjennomføres uten fatle, og kan gjennomføres i sittende eller stående stilling flere ganger om dagen.

Sirkulasjonsøvelser

• Knytt og åpne hånden
  • Bøy og strekk i albuen uten belastning. Fokus på å strekke helt ut i albuen.
  • Hev og senk skuldrene: Løft skuldrene opp, hold kort, og slipp rolig ned.
  • Trekk skulderbladene sammen: Med musklene mellom skulderbladene trekker du skulderbladene sammen. Hold og slipp.

Pendeløvelser

Støtt deg til eksempelvis en stolrygg med den ikke-opererte armen. Len overkroppen noe framover og gjør små pendelbevegelser med operert arm. Du kan variere mellom å pendle frem/tilbake, sidelengs og lage sirkler. Du kan også understøtte med den andre armen.
NB: Det er viktig at skulderen henger ganske avslappet ned når du utfører denne øvelsen.

Fremoverføring av arm på bord

Beveg hånd fram og tilbake på bord eller lignende. Ved behov kan du gjerne bruke den andre armen for å lede øvelsen. Du kan bevege fram og tilbake, eller i sirkler.

Utoverrotasjon til nullstilling

De første 6 ukene skal du ikke rotere armen utover mer enn at fingrene peker rett frem. Det er viktig å ivareta resten av bevegelsesutslaget i rotasjon. Hold armen inntil kroppen med bøy i albuen. Vri armen ut til hånden peker rett frem. I starten kan du gjerne bruke et bord for å gi støtte til armen, men du kan også gjøre denne øvelsen stående som vist på filmen.

En mann som sitter med hendene i kors

Hva gjør jeg videre?

For å få hjelp til videre opptrening anbefaler vi at du begynner hos fysioterapeut ca. 10-14 dager etter operasjonen. Ved utreise fra sykehuset får du med deg fysioterapirapport.

Du vil bli kalt inn til kontroll hos fysioterapeut etter ca. 6 uker og 12 uker, dette foregår i 2. etasje på kirurgisk poliklinikk.

Sist oppdatert 15.12.2021