Aktivitet og øvelser etter hofteproteseoperasjon

På denne siden viser vi hvordan du kan gå med krykker og i trapp, øvelser for tiden etter operasjon, og forsiktighetsregler for hoften.

De fleste kommer i gang med krykker første eller andre dag etter operasjonen. Det er lurt å prøve ut krykkegange i forkant av operasjonen, spesielt om du ikke har gått med krykker tidligere.
Protesen sitter trygt og stabilt etter operasjonen, og for de aller fleste er det smerte og hevelse som avgjør hvor mye du skal belaste. Du bør bruke to krykker til du føler deg trygg og kan gå normalt uten å halte.

Trepunktsgange

 


Etter hvert som du har mindre smerter ved belastning, kan du begynne å gå diagonalgange. Det vil si at det opererte benet går fram sammen med krykken på motsatt side, og deretter det "friske" benet sammen med krykken på operert side.

Diagonalgange

 


Trappegange

 


Når du skal gå opp en trapp, går du opp med det ikke-opererte benet først, så krykke og operert ben.  Når du skal gå ned en trapp, gå med det opererte benet først sammen med krykken, deretter ikke-operert ben. Bruk gelender dersom dette fins, og ha begge krykkene i den andre hånden som vist på videoen.

Forsiktighetshensyn

Når du bøyer deg fremover, for eksempel for å ta på strømper og sko, fører du knærne ut til siden. Dette for å redusere risikoen for at hoften går ut av ledd.

Ta på sko

 

Øvelser

Når du ligger i sengen skal du jevnlig gjøre enkle øvelser, som vist i videoen under.

Sirkulasjonsøvelser

 


• Bevege i ankelledd
• Stramme musklene på forsiden av låret
• Stramme setet
• Strekke seg
Etter hvert som formen blir bedre begynner du med flere øvelser. Øvelsene kan du gjøre 2-3 ganger pr dag, ca 5-10 rep. Husk det viktigste er at du utfører øvelsene med kvalitet, ikke antall repetisjoner!

Vektoverføring

 


Start med lik vekt på begge ben. Legg det meste av vekten over på ett ben og så over på det andre.       
                                                                                

Knebøy

 


Stå med litt avstand mellom føttene. Lik vekt på begge ben. Bøy lett i hofter og knær, pass på å holde ryggen strak. Hele foten skal være i kontakt med gulvet under øvelsen.

Hoftebøy

 


Sett operert ben opp på en skammel eller lignende. Før så benet tilbake. Pass på at du bøyer i hoften, og ikke løfter bekkenet under øvelsen.

Ben til siden

 


Stå på friskt ben. Før det opererte benet rett ut til siden, uten å løfte hoftekammen. Foten skal peke tilnærmet rett frem under hele øvelsen.

Hoftestrekk

 


Stå på friskt ben. Før det opererte benet bakover, uten å lene deg fremover.

Øvelser for bevegelighet

Du kan begynne med øvelser for bevegelighet så snart smertene tillater det.

Bevegelighet framside hofte

Det er to muskler på framside hofte som kan begrense strekken i hofta – hofteleddsbøyeren (m. Iliopsoas) og den midtre delen av knestrekkeren (m. Rectus femoris). Videoene under viser hvordan du kan tøye disse.

Hofteleddsbøyer

 


 

Knestrekker

 


Bevegelighet utside hofte

Denne videoen viser hvordan du kan tøye utside hofte (m. Tensor fascie lata).

Utside hofte

 


 

Fant du det du lette etter?