Tygging

Tiltak

For optimal tygging trengs fingraderte kjevebevegelser. Dette krever utholdenhet i tyggemuskulaturen. Personer med liten eller ingen erfaring med faste eller harde konsistenser trenger tyggetrening over tid. Tyggeevnen kan påvirkes negativt som følge av sykdom, og opptrening kan være en viktig del av et rehabiliteringsopplegg.

Noen viktige hensyn og forberedelser må være på plass før oralmotorisk trening og stimulering settes i gang. Vennligst les Retningslinjer for trening før du begynner. Noter at kjevestabiliteten bør opptrenes før man begynner med spesifikk tyggetrening. Treningsråd finner du under Kjevestabilitet for munnlukke. Legg merke til at et behandlingsopplegg må tilpasses den enkeltes behov og ferdigheter når det gjelder valg av øvelser og dosering.

Mål:

  • Øke utholdenheten for å kunne spise større volum
  • Mestre tygging av flere sorter mat

NB! Eventuelle svelgproblemer (dysfagi) og allergier bør være avklart ved valg av materialer eller matvarer i treningen. I tillegg bør tannstatus, bittforhold og eventuelle strukturelle avvik i kjeveleddet være vurdert før oppstart av oralmotorisk trening.

Trening med tyggetube

En tyggetube er særlig nyttig for å trene opp eller opprettholde kjevefunksjonen hos personer som ikke trygt kan spise fast føde. Kontrollerte tyggeøvelser kan hjelpe en person til å utvikle gradert kjevelukking og tygging. Belastningen på tyggemuskulaturen økes trinnvis med utgangspunkt i den muskelstyrke som er registrert ved innledende undersøkelse.

Det betyr at noen må begynne med kun å holde tyggetuben mellom jekslene. Bevegelsen i kjeven skal gå rett opp og ned uten å skli til sidene. Derfor skal antallet repetisjoner ikke provoseres utover dette. Husk at kontroll av bevegelsen er mye viktigere enn tempo.

Når en person mestrer å holde den tynneste tyggetuben (gul) i 15 sekunder på hver side kan man gå over til neste nivå- å bite. Vær nøye med at tyggetuben blir helt presset sammen når du vurderer biteevnen. Når dette nivået mestres med å bite i 15 sekunder kan man starte med tyggetrening på rød tyggetube. Kriteriet for å skifte til gul tube er at man klarer å tygge (komprimere helt) tuben ti ganger på hver side.

Kjevestabiliteten kan vedlikeholdes ved å tygge tyggegummi som også er med på å opprettholde tyggefunksjonen og tungebevegeligheten. For at dette skal være effektivt er det viktig å passe på å tygge med lukkede lepper og å belaste begge sider.

Ved sideforskjell i tyggemuskulaturen anbefales det å trene den svake siden dobbelt så mye som den sterkere, enten dobbelt antall repetisjoner eller dobbelt så lang tid, inntil symmetri er oppnådd.

Trening med tyggeposer

Mat trygt plassert i et spisenett, Safe Feeder, kan være et nyttig redskap ved tyggetrening når det er vanskelig å svelge fast føde. Posen plasseres mellom jekslene slik at personen kan tygge på posen og nyte smaken. Faste biter blir igjen, mens flytende og godt tygde partikler passerer gjennom maskene.

Tyggetrening med mat

De aller fleste av oss har lært å spise mange forskjellige typer mat av ulik konsistens gjennom uendelige mange repetisjoner. De som har lite erfaring med tygge må få mulighet til å lære dette gjennom systematisk opptrening.

Velg type mat og konsistens etter personens preferanser. Tenk på at det er fordelaktig å bruke mat som gir mye sensorisk informasjon. Det kan være kjeks som knaser eller potetgull som knekker når mat biter over og tygger. Det er viktig å gi tydelig feedback f. eks. gjennom å vise frem hvor stor bit barnet har tatt, og snakke om hvordan maten smaker og oppleves i munnen.

Til å begynne med kan det være nødvendig å guide tyggebevegelsene og rytmen manuelt gjennom å støtte underkjeven. Etterhvert bør denne støtten gradvis minskes. Vær nøye med at en munnfull blir svelget unna eller spyttet ut før man tar neste. Trening skal foregå vekselvis på begge sider.

Trening med tyggegummi

Trening med å tygge tyggegummi er gunstig for både tunge- og kjevebevegeligheten. En liten bit sukkerfri tyggegummi plasseres midt på tungen, og instruer deretter personen i å flytte den til jekslene på den ene siden og tygge langsomt fem ganger. Tenk på at leppene skal være lukket når tyggegummien flyttes. Etterhvert som bevegeligheten bedrer seg økes tempoet for å tilnærme seg normal bearbeiding av mat. Gjenta øvelsen opptil ti ganger.

Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.