Det har vært lite prosessforskning når det gjelder terapi med barn, og det er derfor
behøvelig å undersøke hvilke terapeut- og prosessvaraibler som kan predikere
effekt i behandlingen.
Prosjektet ønsker videre å se på ulike virksomme mekanismer
(fellesfaktorer/spesifikke faktorer) i terapi for å videreutvikle og forbedre
terapeutiske intervensjoner hos målgruppen.
Design på studien:
Randomisert kontrollert studie gjennomgått ved 5 BUPer i Oslo,
Akershus og Telemark med 157 barn i alderen 7-13 år som gjennomgikk behandlingen
Barna oppfylte diagnosekriteriene for separasjonsangst, sosial
fobi eller generalisert angst
Barna ble randomisert til individualterapi, gruppeterapi eller en
ventelistegruppe
Ventelistegruppen ble randomisert til individualterapi eller
gruppeterapi etter ventetiden på 12 uker hvis de fremdeles fylte kriteriene for
en av de tre angstdiagnosene
Planlagte artikler fra prosjektet:
1. Betydningen av terapeutens etterlevelse og kompetanse i forhold
til effekt av kognitiv atferdsterapi med barn.
2. Effekt av terapeutisk allianse i kognitiv atferdsterapi med
barn.
3.
Prosessvariabler som mediatorer for behandlingseffekt i kognitiv atferdsterapi
med barn
Finansiering: Ekstrastiftelsen og ansatt 20 % ved NWI (80% permisjon)
Samarbeidspartnere: Ingen.
Prosjektperiode: Doktorgradsprosjektet løper fra 01.06.16 til 31.05.19
Forankring: Forankret på RBUP Sør og Øst og 20 % stilling ved NWI. Ikke
knyttet til pasienter ved NWI, men for øvrig i BUP som presentert over.