Generelle forhold i psykosebehandling

Nic Waals Institutt

Her finner du informasjon om generelle forhold rundt psykosebehandling: 

 

Brukermedvirkning
Motivasjonsarbeid
Unge under 18 år
Tidlig intervensjon
Innleggelse eller dagbehandling
Ambulant behandling

Innledning

Behandlingsteamet ditt setter opp en behandlingsplan med de enkeltbehandlingene som passer best for deg og behovene du har. 

Henvisning og vurdering

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

1. Før

De generelle forholdene som beskrives her er ment som informasjon til deg og dine pårørende. 

2. Under

Brukermedvirkning

Retten til brukermedvirkning er lovfestet, blant annet i pasient- og brukerrettighetsloven.  Dette innebærer at behandling og oppfølging bør baseres på pasientens eget valg og prioriteringer. Brukermedvirkning har betydning for effekt av terapi, autonomi, håp og opplevelse av kontroll over eget liv. 

Tiltak: 

  • Vi legger systematisk til rette for at pasientene kan få stor innflytelse på egen behandling og oppfølging.
  • Vi tar hensyn til pasientenes egne opplevelser og forståelse.
  • Pasienter er deltakere i egne behandlingsmøter.
  • Pasienter er delaktige i å forfatte egen behandlingsplan.
  • Pasienter deltar ved ansvarsgruppemøter og andre samarbeidsmøter.
  • Pasienter (og pårørende) gis nødvendig og tilpasset informasjon. Dette for å kunne oppnå mest mulig innsikt, som et grunnlag for å fatte egne beslutninger. 

Motivasjonsarbeid

Psykoser vil ofte påvirke selvforståelse og evne til logisk tenkning. Av den grunn vil mange avslå eller ikke følge opp behandlingstilbud som de ellers ville ha tatt i mot.

Tiltak: 

  • Vanligvis inngår motivasjonsarbeid som en del av behandlingstilbudet. Dette gjelder i alle faser av et forløp.
  • Vi kan investere mer tid og fleksibilitet enn vanlig for å etablere kontakt med en person etter henvisning. En person vil få flere sjanser til å ta imot utredning/behandling før tilbudet avsluttes. Vi har mulighet til å reise ut til fastlegekontor, og eventuelt til hjemmet for å gi informasjon om våre tilbud.
  • Vi legger vekt på å å gi god informasjon om sykdom og om behandlingstiltak. Dette både overfor pasient og pårørende.
  • Vi legger vekt på aktiv lytting. Vi forholder oss til pasietens subjektive opplevelser.
  • Vi gjør bruk av motiverende samtaleteknikker (Motiverende intervju).
  • Noen personer vil komme inn under tvungent psykisk helsevern. Også i disse tilfellene vil det legges tilsvarende vekt påinformasjon og motivasjonsarbeid. 

Ungdom under 18 år

I unntakstilfeller, og hvis spesielle hensyn tilsier det, kan det skje en overføring til voksenpsykiatri (VOP) på et tidligere tidspunkt. Pasienten bør ha passert 16 år og vurderingene skal være faglig begrunnet. Overføringen skal komme pasienten til gode. Hensyn til kontinuitet eller behov for bestemte faglige tiltak kan utgjøre gode begrunnelser.

Det er etablert et strukturert samarbeid mellom BUP og VOP for å sikre kvalitet og kontinuitet i slike overgangsfaser. Valg av omsorgsnivå blir plassert for hver pasient.

Vurdering av symptomer hos barn og unge settes i et utviklings-psykologisk perspektiv for å skape bedre forståelse. Spørsmål om indre liv, tilpasset utviklingsnivå, er hensiktsmessig. Utredning av evnenivå er ofte sentralt for å gjøre sikre diagnostiske vurderinger. 

Foreldre har verdifull informasjon om endring i atferd og funksjon, og involveres i både utrednings- og behandlingsprosessen. Hos ungdom vektlegges mer involvering av foreldre eller foresatte. Informasjon til familien blir vektlagt, og fokus på familiearbeid er generelt sterkt. 

Skolen er en arena hvor symptomer ofte blir blottstilt på et tidligere tidspunkt, og skolen er en viktig informant for diagnostikk. Tiltak rettet mot skolen er viktige ledd i behandlingen, og kan øke faglig mestring og sosial trivsel. 

Hjemmebesøk og skolebesøk gir ofte god og viktig tilleggsinformasjon. 

Samtale- og gruppebehandling tilpasses ungdommens utviklingsmessige behov.

Samarbeid med barnevern er i mange saker nødvendig for å sikre at det blir gitt tilstrekkelig omsorg og spesifikk behandling til ungdommer som trenger det. Kommunehelsetjeneste og skolehelsetjeneste kobles inn når det er nødvendig. 


Tidlig intervensjon

Våre ansatte foretar en kartlegging for å finne ut om symptomene eller plagene  er psykoserelaterte. Dersom vi ser at plagene bør utredes videre, ber vi fastlegen om å sende en formell henvisning. 

Vi legger vekt på å tilby hospitering i klinikken for lokale fastleger. Dette gjør vi for å øke deres gjenkjennelseskompetanse og dermed gjøre dem i stand til å se tidlige tegn på psykoseutvikling.

Innleggelse eller dagbehandling (poliklinikk)

Personer med psykoselidelser vil ofte ha behov for utredning/ behandling innenfor institusjon, selv det vil være en målsetting at mest mulig av den totale behandlingkontakten over tid, skal  utøves poliklinisk. 

Tiltak: 
  • Det taes hensyn til hvilke faser av sykdommen som eksisterer til enhver tid. Innleggelser er mest aktuelt i akuttfaser, eller i oppfølgingsfaser hvor det er store (re) habiliteringsbehov, eller senere i forløpet for å forebygge kriser og sykdomsutvikling.
  • Valg med hensyn til poliklinikk eller innleggelse foretas ut fra indikasjon. Men det vil være spesielt aktuelt å vurdere dette ved starten av behandlingsforløp. 

Ambulant behandling

Utredning og behandling skal i hovedsak foregå innenfor klinikkens områder. Men noen ganger kan  også behandling gjøres ambulant, og dette er mer vanlig ved psykoselidelser, sammenlignet med de mange andre pasientgrupper. 

Tiltak: 
  • Ambulant behandling gjennomføres når pasienten ikke er i stand til å møte ved klinikken, med eller uten følge.
  • Ambulant behandling gjennomføres når det vurderes som faglig riktig at tiltak utøves i pasientens hjem eller nærmiljø.
  • Ambulant behandling gjennomføres i forbindelse med samarbeidsmøter med lokale instanser.
  • Det finnes mange steder egne polikliniske psykoseteam som har utvidete muligheter til å bedrive ambulant virksomhet. 

3. Etter

Behov for tilpasset behandling vurderes i hvert enkelt tilfelle, og inngår i et helhetlig behandlingsforløp.

Vær oppmerksom

Kontaktinformasjon

Nic Waals Institutt
Besøkstider
mandag - fredag 08.00-15.30
Åpningstid sommer (15.05. til 14.09.) : 8-15.00
Telefon
22 02 88 00
Spångbergveien 25
Besøksadresse
Spångbergveien 25(Kart)

Praktisk informasjon

Apotek

​Lovisenberg sykehusapotek finner du på sykehusets øst-fløy, med inngang fra forsiden. Åpningstider for publikum er mandag-fredag kl. 8:00 -16:00, tlf. 23 22 54 00

Avbestilling

Deling av bilder fra sykehuset

Ta hensyn hvis du fotograferer. Det er ulovlig å dele bilder av andre pasienter eller ansatte ved sykehuset uten samtykke.

Ta også hensyn slik at ikke arbeidet der du får behandling blir forstyrret. Hvis du er i tvil, henvend deg til personalet.

Henvisning

Kantine og kiosk

​Sykehusets kantine ligger i Lovisenberggt. 17, og kan benyttes av pasienter og pårørende. Åpningstider er mandag-fredag 09:30-15:30.

Kiosken i vestibylen i Lovisenberggt. 17 har åpningstider: 07:00-19:00, (lørdag: 10:00-17:00, søndag 11:00-18:00).

Overnatting / hotell

Personlige eiendeler

​Vi gjør oppmerksom på at sykehuset ikke kan ta ansvar for klær og andre personlige gjenstander som medbringes. Vi anbefaler at du har minst mulig med deg.

Post, telefon og internett

​Postkasse finnes utenfor hovedinngangen i Lovisenberggt. 17. Frimerker fås kjøpt i kiosken.

​Du kan bruke din mobiltelefon de fleste steder, vis hensyn til medpasienter. TV er tilgjengelig på sykehusets dagligstuer. Det er også gratis WiFi: "LDS-Gjest". 

Bruk av Gratis WiFi skjer på eget ansvar. Det forutsettes av brukeren selv iverksetter nødvendige sikkerhetstiltak for å beskytte sin datautrustning med tilhørende utstyr, og den informasjon som brukeren ønsker å utveksle via Gratis Wifi.

Ventetider

​Ventetider for de forskjellige behandlingstilbudene oppgis på Velg behandlingssted på helsenorge.no.
Se også vedlagte oversikt.

Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.